Kaksi hymyilevää henkilöä istuu sohvalla käsissään Punaisen Ristin esite ja kahvikuppi.

Punaisen Ristin brändikirja

Kuva: Suvi Elo / Suomen Punainen Risti

Suomen Punainen Risti toimii rohkeasti yhdenvertaisen maailman ja inhimillisten arvojen puolesta. Tässä tehtävässä voivat kaikki olla mukana.

Tämä opas toimii ohjeena kohtaamisille, vuorovaikutukselle ja viestinnällisten materiaalien rakentamiselle. Opas sisältää periaatteemme, inspiraatiota ja ohjeita meistä puhumiseen.

Toimintaamme ohjaavat nämä periaatteet ja arvot. Ne ovat yhtenäiset läpi avun ketjun.

Tutustu Punaisen Ristin periaatteisiin

Tutustu Punaisen Ristin arvoihin

Suomen Punaisen Ristin toimintaa ja viestintää ohjaavat ja yhdistävät seuraavat piirteet:

Punainen Risti on turvallinen, rohkea ja osaava. Se on paikalla kaikkialla. Se elää ajassa kiinni ja on valmiina toimimaan nopeasti, siellä missä tapahtuu. Punainen Risti on välitön ja ihmisläheinen auttaja. Kaikkien on helppo lähestyä Punaista Ristiä, olipa avuntarve minkälainen tahansa.

Punainen Risti elää ajassa ja reagoi muutoksiin maailmassa. Tavoitemielikuva kuvastaa tahtotilaa siitä, millaisena haluamme tulla nähdyksi. Punainen Risti on:

toivoa antava
mukaan kutsuva
myötätuntoinen
osaava
luotettava
rohkea
aina valmiina auttamaan

Haluamme olla inspiroiva toimija, joka ylläpitää toivoa. Vahvistamme ihmisten luottamusta toisiinsa. Suomen Punainen Risti on tulevaisuuden järjestö, jolla on vahva perintö ja joka mahdollistaa merkityksellistä, iloa ja muutosta tuovaa toimintaa.

Olemme maailmanlaajuinen, humanitaarisen avun verkosto, joka vie avun perille nopeasti ja tehokkaasti. Kutsumme kaikki mukaan puolustamaan inhimillisyyttä ja rakentamaan rohkeasti parempaa maailmaa.

Teemme jatkuvaa työtä sellaisen maailman eteen, jossa jokaisella on edellytykset turvalliseen elämään. Punainen Risti vahvistaa paikallisia yhteisöjä kaikkialla maailmassa ja on tukena, kun mikä tahansa kriisi yllättää.

Me autamme, kuuntelemme ja puolustamme humanitaarisia arvoja. Toimintaamme ovat kaikki tervetulleita. Olemme sitoutuneet puolustamaan inhimillisyyttä, ihmisarvoa ja yhdenvertaisuutta.

Olemme läsnä silloinkin, kun yhteiskunnan rakenteet ja tukiverkko pettävät. Teemme jatkuvaa työtä sellaisen maailman eteen, jossa jokaisella on edellytykset turvalliseen elämään. Maailman, jossa meillä on rohkeutta kohdata toisemme.

Arvolupauksella kerromme lahjoittajille, jäsenille, vapaaehtoisille ja muille Suomen Punaisesta Rististä kiinnostuneille, mikä meille on kaikkein tärkeintä:

Olemme nopeasti auttamassa siellä, missä hätä on kaikkein suurin.
Kanssamme kaikki saavat auttaa. Yhdessä rakennamme inhimillistä maailmaa.

 

 

Brändi ei rajoitu vain visuaaliseen ja viestinnälliseen ilmaisuun. Punaisen Ristin brändin tärkein elementti on rohkea kohtaaminen ja luottamuksen rakentaminen eri toimijoiden välillä.

Brändi ja sen ilmaisu inspiroi, ilahduttaa ja ohjaa toimintaa kohti tulevaisuutta. Brändin pitää olla tunnistettava ja erottuva sekä nopeassa kriisitilanteessa että digitaalisessa informaatiotulvassa.

Kerronnan tasot

Vapaaehtoiset ja yhteisö
Käyttö: sosiaalinen media
Tarve: yhteisön ääni
Tyyli: aito, lämmin
Kerronnan taso: arkinen, moninainen, verkosto
Toteutus: vapaaehtoiset

Kaksi Punaisen Ristin vapaaehtoista ulkoiluttaa ikäihmisiä riksapyörillä.
Kuva: Arttu Muukkonen / Suomen Punainen Risti

Kampanjat ja mukaan kutsuminen
Käyttö: osallistaminen ja näkyvyys
Tarve: brändimielikuva
Tyyli: harkittu, tyylitelty, ilmaisukykyinen
Kerronnan taso: paikallinen, samaistuttava, voimaannuttava
Toteutus: valitut kuvaajat, tarpeen mukaan

Talvisessa säässä hymyilevä nuori näyttää käsillään sydämen merkkiä.
Kuva: Joonas Brandt / Suomen Punainen Risti

Dokumentaatio ja reportaasi
Käyttö: journalistinen dokumentointi, kriisikerronta
Tarve: substanssi, tiedottaminen ja asiantuntijuus
Tyyli: vaihteleva, rosoinen, vastuullinen
Kerronnan taso: globaali
Toteutus: kuvaajaverkosto ja toimittajat

Nainen kantaa vauvaa sylissään.
Kuva: Benjamin Suomela / Suomen Punainen Risti

Suomen Punaisen Ristin viestinnän tarkoitus on antaa tietoa ja toivoa sekä lisätä turvallisuuden tunnetta. Sävymme on empaattinen ja rohkea.

Visuaalisen ilmeen sekä tekstin ja audion yhtenevällä äänensävyllä varmistamme viestinnän tunnistettavuuden ja luotettavuuden sekä toisaalta erotumme muista.

Paikallisuus saa kuulua ja näkyä. Pidämme huolen, että kieli on ymmärrettävää ja selkeää joka tilanteessa. Viestintä ja kohtaamiset toteutetaan toisia kunnioittaen, yhdenvertaisesti ja vastuullisesti.

Teemme visuaalisesti tunnistettavaa ja yhtenäistä viestintää.
Tutustu visuaaliseen ilmeeseen ja siihen liittyvään ohjeistukseen

Lisätietoja saat keskustoimiston viestinnästä:
aineistot@punainenristi.fi, 020 701 2000

Pyri käyttämään Punaisen Ristin audiokirjaston elementtejä viestiessäsi Punaisesta Rististä.

Älä lisää audiokirjastoon sinne kuulumattomia elementtejä.

Kunnioita sävellyksiä omina teoksinaan. Vältä yhdistelemästä audiokirjaston ääniä muihin ääniin.

Brändimusiikin alkuperäinen tempo on 106 bpm, tahtilaji 4/4, sävellaji Hm,

Punaisen Ristin melodia: Neljän nuotin mittaista Suomen Punaisen Ristin melodiaa voi käyttää itsenäisenä elementtinä (esim. audiologo) ja sen voi soittaa millä tahansa instrumentilla, joka sopii brändin tunnelmaan ja audionkäytön ohjeistukseen.

Audiologo koostuu neljästä nuotista, jotka muodostavat Punaisen Ristin melodian. Melodia soitetaan madalletulla sydänkäyrän äänellä, joka kuvastaa Punaisen Ristin toimintaa hädän hetkellä ja kuulostaa rauhoittavalta. Hyräilevä ihmisääni vahvistaa melodiaa. Äänimaailmaan on upotettu myös kellon tikitys ja sepän isku luomaan alitajuista kuvaa tehokkuudesta.

Pääset kuuntelemaan audiologon aineistopankissa.

Nimi: Suomen Punainen Risti, äänilogo

Sävellys ja tuotanto: Olli Palmunen

Teosto- ja IPI-numerot: Olli Palmunen: 580358831

Voit kuunnella eri pituisia audioita aineistopankissa.

Hätä

on tarkoitettu käytettäväksi julkaisuissa, joissa on dynamiikkaa ja dramatiikkaa.

Lohtu

on tehty julkaisuihin, joissa käsitellään herkkiä ja koskettavia aiheita.

Ilo

sopii julkaisuihin, joissa on kevyt, neutraali tai jopa iloinen tunnelma.

Toivo

käytetään julkaisuihin, joissa on arkinen, toiveikas ja välitön tunnelma.

Suomen Punaisen Ristin brändikappale rakentuu neljästä tunteita kuvaavasta audiosta, hätä, lohtu, toivo ja ilo sekä Punaisen Ristin neljän soinnun melodiasta. Kappaletta ei käytetä kokonaisuutena, vaan jokaista tunnetta kuvaavaa audiopätkää ja melodiaa voidaan käyttää itsenäisinä kokonaisuuksina. 

Brändikappale on tarkoitettu ammattilaiskäyttöön ja sen pääsee kuuntelemaan tunnuksilla  aineistopankissa.

Kappaleen nimi: Suomen Punainen Risti, virallinen brändimusiikki

sävellys ja tuotanto: Olli Palmunen

Teosto- ja IPI-numerot: Olli Palmunen: 580358831

Punaisen Ristin visuaalinen ilme ja audio
Punaisen Ristin visuaalinen ilme ja audio
Brändi, visuaalinen ilme ja audio
Brändi, visuaalinen ilme ja audio